skip to Main Content

Trivsel og kultur på arbejdspladsen

Kultur er det der er tilbage, når vi har glemt, hvad vi har lært.

Udarbejdelse og implementering af trivselspolitik

Opgradér virksomhedskulturen og giv de ansatte nye muligheder for en hverdag med fokus på psykisk, mental -og fysisk trivsel.

I dag – mere end nogensinde – er medarbejderne virksomheden.

Derfor er det vigtigt at fokusere på en stærk virksomhedskultur, som er katalysator for trivsel, engagement og motivation hos den enkelte medarbejder.

Kulturen bliver tit udtrykt som: ”den måde vi gør tingene på her i virksomheden” – og det er en ganske præcis beskrivelse. For virksomhedens kultur er egentlig blot en samlet betegnelse for alle de normer, værdier og handlinger, som kendetegner virksomheden.

Det er ikke muligt at diktere kulturændringer, men det er muligt direkte at påvirke hvilken retning kulturen bevæger sig i.

Der er en tydelig sammenhæng mellem de glade medarbejdere og de medarbejdere, der siger, at de arbejder et sted med en stærk og sund virksomhedskultur. Hvor der er plads til at være menneske.

For at bevare eller optimere kulturen i virksomheden kan følgende elementer være relevante at have fokus på i forhold til medarbejder trivsel:

  • Arbejdsflow i organisationen, i processer og hos den enkelte medarbejder
  • Ventilering (plads til det der fylder)
  • Handlemuligheder
  • Opmærksomhedstræning og evnen til at fokusere på det, der fungerer og ændre det, som ikke gør
  • Tålmodighed med de ting, der ikke kan ændres
  • Strategisk planlægning
  • Planlægning af fysisk aktivitet og pauser i løbet af dagen – med god samvittighed
  • Samvittighed – læren om tillært og oprigtig dårlig samvittighed som et led i en stressforebyggende kultur.
Back To Top